• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Rybitwy - Kościół pw. Wszystkich Świętych

Tabernaculum w ołtarzu głównym

Tabernaculum w ołtarzu głównym

Na planie sześcioboku. Boki dzielone architektoniczne. Dwa naroża licowe i dwa boczne ujęte kolumienkami. Kolumienki o trzonach, w części kanelowanych, w części zaś pokryte ornamentem okuciowym, spoczywają na konsolach wolutowych cokołu. Pomiędzy konsolami pasy ornamentu okuciowego. Ścianka licowa (drzwiczki) oraz para ścianek sąsiednich sześcioboku urozmaicone niszami z konsolą, pierwotnie wypełnione posążkami apostołów i ewent. emblemem- zachowały się dwa posążki w nasadzie ołtarza bocznego. Parę ścianek tylnych zdobi esowy splot liści i wolut. Po bokach trzech przednich ścianek występują pasy płycinowe z ornamentem kielichów i liści w układzie osiowym i cekinów. Partię fryzu belkowania zdobi plecionka, na gzymsie pas wolich oczu. Wierzch i ścianka tylna płaskie. Całość złocona. Obrzeża kaneli i liście z cwikli podkreśla czerwień. Plecionki fryzu na tle niebieskim. Arabeska cokołu na tle koloru kości. 

Ołtarz główny

Ołtarz główny

Fundacja Stanisława Tulkiewicza, proboszcza z Rybitw, ołtarz poszerzony o parę kolumn z pilastrami i partię cokołową z posągami w XVIII w. Antependium i posągi z belkowania z w. XX-go. Wolnostojący w tle półkoliście zamkniętego prezbiterium, architektoniczny, jednopolowy. Na skrzyniowej, murowanej mensie i zdwojonym cokole retabulum ujęte kulisowo stojącą parą kolumn z pilastrami w tle. W przyziemiu, po bokach cokołów parawanowe ścianki pod posągi śś Piotra i Pawła. Nad kolumnami odcinki belkowania i posążki M. B. Bolesnej i św. Jana. Kolumny i pilastry, partia cokołowa z posągami oraz belkowanie o charakterze późnobarokowym pochodzą z okresu rozbudowy ołtarza w XVIII w. Posążki na belkowaniu o charakterze ludowym XIX-XX w. Pierwotną część ołtarza stanowi trzon dwóch nakładających się piętrowo interkolumniów z bogatym belkowaniem, szczytem zwieńczenia, rzeźbiarskimi opływami nasady i parą konsol w predelli oraz tabernaculum. W polu środkowym nastawy sygnowany i datowany obraz Adoracji Trójcy św. i Matki Boskiej. W polu nasady obraz zabójstwa św. Stanisława. W półkolistym, przerwanym tympanonie szczytu figura św. Michała Archanioła z emblematem krzyża i proporcem.

OBRAZ ZABÓJSTWA ŚW. STANISŁAWA SZCZEPANOWSKIEGO w ołtarzu głównym

OBRAZ ZABÓJSTWA ŚW. STANISŁAWA SZCZEPANOWSKIEGO w ołtarzu głównym

Scena we wnętrzu, przed ołtarzem; do celebrującego mszę, biskupa Szczepanowskiego, w chwili podniesienia hostii, zbliża się z uniesionym mieczem król Bolesław Śmiały. Z prawej, w głębi, szlachcic dobywa miecza, bliżej widza - dwaj wycofujący się mężczyźni. W prawym, górnym narożu dwie głowy żołnierzy z partyzaną. W ich tle krajobraz widziany w wy- kroju okna. W lewym, dolnym narożu usługujący diakon z dzwonkiem. Nad mensą obraz ECCE HOMO. Na ciemno- brunatnym tle wnętrza z ciemno-stalową architekturą 15. Data i nr rejestru wyróżnia się walorem barwnym czerwony, przetykany srebrem ornat biskupa, biały podbity gronostajem płaszcz króla i komża diakona. Żywą czerwienią akcentowane są długie buty monarchy, żupany mężczyzn widziane w partiach przedramienia i nad kolanami postaci pierwszoplanowej. Kontusze mężczyzn oliwkowy (pierwszoplanowy) i tabaczkowy (środkowy). 

OBRAZ ADORACJI TRÓJCY ŚW. I MATKI BOSKIEJ PRZEZ ŚWIĘTYCH w ołtarzu głównym

OBRAZ ADORACJI TRÓJCY ŚW. I MATKI BOSKIEJ PRZEZ ŚWIĘTYCH w ołtarzu głównym

Fundacja Stanisława Tulkiewicza, proboszcza z Rybitw, Kompozycja dwustrefowa; w strefie górnej, na tle obłoków z koncertującymi aniołami i głowami aniołów Trójca św. oraz Matka Boska. W strefie dolnej, na tle krajobrazu widzianego w części osiowej obrazu - z lewej /od widza/ ss. Piotr, Paweł, Florian z atrybutami. Głębiej, pośród głów, wyróżnia się święty w mitrze, tonsura św. Franciszka oraz popiersie papieża. W narożu dolnym obramiona tabliczka z sygnaturą malarza: JOANNES DRUZE/SKI PINXIT 1634", cyfry rozdzielone są gmerkiem malarza z rybitwą w tarczy. Z prawej strony od widza wyróżnione są portretowo cztery święte ze św. Katarzyną Aleksandryjską, św. Klarą i św. Barbarą. W narożu dolnym obramiona tabliczka z nazwiskiem fundatora: "STANISLAUS/TULKIE- WICZ PLE/BANUS RIBITWE/SUA PECCNA EFFECIT"". Na globie przy boku Boga Ojca odbicie krajobrazowe z architekturą w mono- chromatycznej tonacji szarości. Obłoki, płaszcz Boga Ojca i glob oraz płaszcz św. Katarzyny, suknia Marii i horyzont w tonacjach srebrnych szarości. Wokół postaci Ducha św. rozjaśnienie rdzawo-różowe. Brązowy płaszcz św. Piotra i św. Klary.

Kościoły - lokalizacja na mapie