• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Dzierzkowice - Kościół pw. św. Stanisława bpa i św. Marii Magdaleny

Feretron z obrazem dwustronnym Matki Boskie Częstochowskiej i św. Trójcy

Feretron z obrazem dwustronnym Matki Boskie Częstochowskiej i św. Trójcy

 Feretron w postaci prostokątnej ramy, na profilowanej podstawie. Rama dekorowana uszami wolutowymi w części dolnej i ujęta w części górnej - po bokach i od góry - wolutami i listkami, z hierogramem IHS i monogramem Marii - w zwieńczeniu.

Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej - tradycyjne ujęcie.  Koloryt b. ciemny, w tonacji czarno - brązowej.

Obraz Trójcy Św. - kompozycja centralna, z podkreśleniem ukośnych linii kompozycyjnych. Po lewej str. siedzący Chrystus trzymający duży krzyż i płonące serce, biodra przykryte perisonium, wokół głowy "aureola. Po prawej str.  siedzący Bóg Ojciec z rękami rozłożonymi, wokół głowy trójkątna aureola. W środku - nieco w dolnej partii - kula ziemska. W górnej części na osi środkowej - gołębica wśród promieni. W tle niebo. Koloryt: karnacja cielisto - brązowa, perisonium Chr. czerwone; szata Boga ciemno - niebieska, płaszcz oranżowo - brązowy; gołębica szara; tło w dolnej części brunatnej, w górnej cielisto-brązowe. Feretron polichromowany - ramy i woluty złocone (imitacja) - tło zwieńczenia ciemno-brązowe.

Feretron z obrazem dwustronnym Matki Boskiej Częstochowskiej i Ecce Homo

Feretron z obrazem dwustronnym Matki Boskiej Częstochowskiej i Ecce Homo

Feretron w postaci owalnej ramy do obrazu, ujętej wokół rzeźbiarską dekoracją w postaci wolut, kwiatów, wstęg, kłosów zboża; zwieńczony krzyżykiem. Obraz dwustronny:

1. Ecce Homo - Chrystus przedstawiony w tradycyjnym ujęciu ikonograficznym. Nałożona sukienka gipsowa, uformowana jako płaszcz spięty pod szyją, drobno sfałdowany. Na głowie nałożona korona. Twarz pociągła, o spokojnym wyrazie i delikatnych rysach, ujęta włosami opadającymi na ramiona, z małą brodą i wąsami. Tło gładkie. Twarz jasno-brązowa, tło brązowe, szata złocona (imitacja).

2. Matka Boska Częstochowska - tradycyjne przedstawienie. Sukienka gipsowa przykrywa szaty, korony i aureole, pokryta drobnymi fałdami. Twarze, dłonie i tło - b. ciemne, brunatne, prawie czarne. Sukienka złocona (imitacja). 

Ambona

Ambona

Ambona przyścienna, wisząca, ze schodkami. Kosz czteroboczny, od dołu zakończony płytkim zwisem, z wolutami i szyszką. Boki oddzielone od siebie wolutami, od dołu ujęte mocno wystającym półwałkiem i rodzajem fryzu, od góry zaś gierowanym gzymsem. Pola z płycinami, w których malarskie wizerunki czterech ewangelistów przedstawionych na tle architektury, w pełnych postaciach, siedzących.  Zapiecek z obrazem Chrystusa, ujęty po bokach rokejlowymi uszami. Zwieńczenie baldachimowe z lambrekinem - ujęte gierowanym gzymsem, dekorowane wolutami, zakończone glorią promienistą z Okiem Opatrzności wśród obłoków - w centrum. W podniebiu - gołębica. Zdobiona dekoracją płaskorzeźbioną w postaci rokejlów, róż, grzebieni kogucich.

Polichromia: ambona marmoryzowana w kolorze szarym, ze złoceniem części dekoracyjnych i srebrzoną gołębicą. 

Kościoły - lokalizacja na mapie