• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Lublin - Kościół pw. św. Wojciecha

Obraz - Dźwiganie krzyża przez Pana Jezusa

Obraz - Dźwiganie krzyża przez Pana Jezusa

Obraz Dźwiganie krzyża przez Pana Jezusa stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tajemnice Różańcowe,  wchodzący w skład części czwartej - Bolesnej. Kompozycja  wielopostaciowa, niesymetryczna, na tle miejskiej architektury. Na  pierwszym planie widoczny jest Jezus, upadający pod ciężarem  niesionego krzyża. Ubrany w szaroróżową szatę, przewiązaną  sznurem w pasie. Głowa w koronie cierniowej, spod której  widoczne są krople krwi. Po lewej stronie obrazu przedstawiony  jest Szymon Cyrenejczyk, ubrany w czerwona tunikę, pomagający  Chrystusowi nieść krzyż. Na drugim planie ukazani są dwa  rzymscy żołnierze, w zbrojach oraz hełmach na głowach. Pomaga  im trzecia postać, w zwykłym stroju - białej koszuli i krótkiej  czerwonej szacie. Po lewej stronie kompozycji widoczni są dwaj  żydowscy kapłani, z których jeden ma na głowie spiczasta czapkę,  natomiast drugi - turban.  Na dalekim planie pokazano kilka  postaci (mieszkańców Jerozolimy - ?), nad którymi kłębią się  szaroniebieskie obłoki.   

Obraz - Biczowanie Pana Jezusa

Obraz - Biczowanie Pana Jezusa

Obraz biczowanie pana Jezusa stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tajemnice Różańcowe, wchodzący w skład części czwartej – Bolesnej. Kompozycja niesymetryczna wielopostaciowa ukazana na tle fragmentów architektury. Na pierwszym planie ukazany jest przywiązany do słupa Chrystus, obok którego stoi dwóch biczujących go żołnierzy. Chrystus ubrany jest jedynie w przewiązane wokół bioder perizonium. Głowa opuszczona na prawe ramię, ciało z podkreślonymi cechami anatomicznymi. Jeden z żołnierzy odwrócony jest tyłem, natomiast drugi frontem zwraca się ku widzowi. Ubrani są w szare spodnie do kolan koszule z podwiniętymi rękawami i przewiązany w pasie sagum. Na dalszym planie, po prawej stronie kompozycji stoi dwóch dyskutujących brodatych kapłanów, ubranych w długie, różnobarwne szaty z wysokimi spiczastymi czapkami na głowach. Trzeci kapłan ukazany jest po lewej stronie obrazu, częściowo jest przesłonięty przez jednego z żołnierzy.

Obraz -  Wniebowzięcie Marii

Obraz - Wniebowzięcie Marii

Obraz Wniebowzięcie Marii stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tajemnice Różańcowe, wchodzący w  skład części czwartej - Chwalebnej. Kompozycja symetryczna,  wielopostaciowa, przedstawiona na  tle jasnoniebieskich  skłębionych obłoków. W centrum obrazu ukazano Marie w pozycji  stojącej, z dtonmii splecionymi na piersiach, głowa lekko  opuszczono w dół. Ubrana jest w różową, łagodnie sptywajacaa w  dół suknie, przepasana sznurem, granatowy płaszcz oraz chustę  na głowie. Twarz owoidalna, z wysokim czolem, okolona długimi  jasnymi włosami, sptywajacymii na ramiona. Woków głowy  widoczna jest aureola z dwunastu gwiazd. Skraj płaszcza Marii  podtrzymuja dwaj aniołowie, ukazani w pełnej postaci, natomiast  aniołowie znajdujący się u Jej stóp przedstawieni zostali w  półpostaciach. W górnej części kompozycji, nad głową Marii,  pośród rozświetlonych obłoków namalowano grupę aniołów  grających na trąbach.

Obraz -  Wniebowstąpienie

Obraz - Wniebowstąpienie

Obraz Wniebowstąpienie stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tajemnice Różańcowe, wchodzący w  skład części czwartej - Chwalebnej. Kompozycja symetryczna,  wielopostaciowa, przedstawiona na tle szaroniebieskich,  skłębionych obłoków. Na pierwszym planie widoczny jest Chrystus  na szczycie góry, unoszący się w powietrzu z szeroko rozłożonymi  rękoma. Ubrany jest w granatowa szatę oraz rozwiany, czerwony  płaszcz, przełożony przez lewe ramię. W stóp wzniesienia klęczy,  wpatrzony w Chrystusa i odwrócony tyłem do widza św. Piotr,  również z szeroko rozłożonymi rękoma. Ubrany jest w podobny  strój jak Chrystus, jedynie płaszcz ma w Żółtym kolorze. Po lewej  stronie kompozycji widoczna jest Maria stojąca w towarzystwie św.  Jana oraz części niezidentyfikowanych apostołów, natomiast  pozostali apostołowie zgrupowani są po prawej stronie obrazu.  Kolorystyka obrazu ciepła, zdominowana przez czerwień w  różnych odcieniach, przełamana szarościami.

Kościoły - lokalizacja na mapie