• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Lublin - Kościół pw. św. Wojciecha

Obraz - Ukoronowanie koroną z cierni

Obraz - Ukoronowanie koroną z cierni

Obraz Ukoronowanie korona z cierni stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tajemnice Różańcowe, wchodzący  w skład części czwartej - Bolesnej. Kompozycja niesymetryczna,  wielopostaciowa, na neutralnym ciemnym tle. W centrum  pokazany jest siedzący Chrystus z korona cierniowa na głowie.  Twarz pociągła, okolona ciemnymi włosami spływającymi na  ramiona, z kroplami krwi spływającymi z ran na głowie. Ubrany  jest w czerwona szatę, spod której widać nagie ciało oraz dłonie  związane sznurem. Woków Chrystusa stoi trzech Żołnierzy,  wybielających Mu koronę z cierni. Zołnierze ubrani są w krótkie  zbroje typu rzymskiego, dwaj z nich maja na głowach hełmy. Po  prawej stronie kompozycji ukazano dwóch rozmawiających ze  soba żydowskich kaptanów, z których jeden ma na głowie  spiczasta czapkę, natomiast drugi nakrycie typu sztrajmt. Po lewej  stronie obrazu widoczna jest trzecia postać (kapłan -?), częściowo  przesłonięta przez żołnierza, ubrana w pomarańczowa długą  szatę.

Obraz – święty Wojciech

Obraz – święty Wojciech

Obraz – święty Wojciech - kompozycja jednopostaciowa, symetryczna, umieszczona w półkoliście zamkniętej ramie. W  centrum przedstawienia znajduje się Święty, ustawiony  frontalnie. Ubrany jest jasnoniebieska albę oraz białą rokietę z  koronkowym obszyciem, na której jest zawieszony krzyż.  Wierzchnia szatę stanowi czerwona, wzorzysta kapa z  jedwabna, ciemnoczerwona podszewka, spięta pod szyja  brosza. Twarz pociągła z długa siwa broda, okolona długimi  siwymi włosami. Na głowie, zwróconej ku górze, ma czerwona  mitrę biskupia obszyta złotą opaska. W prawej dłoni Święty  trzyma włócznię od których zginął, natomiast w lewej dłoni,  opuszczonej w dół - pastorał z podwójnym krzyżem. Tło stanowi  fragment górzystego krajobrazu z fragmentem zabudowy oraz  rzeka, po której płynie łódka. Powyżej ukazane jest niebieskie  niebo z białymi obłokami.

Obraz - święty Antoni

Obraz - święty Antoni

Obraz - św. Antoni - kompozycja symetryczna, dwupostaciowa. W centrum przedstawienia pokazany jest św.  Antoni w pełnej postaci, „en face", trzymający lewa ręka  Dzieciątko, natomiast w prawej dłoni, przyciśniętej do ciała trzyma  kwiat lilii. Ubrany jest w ciemnobrązowy, przepasany sznurem  habit franciszkański, spod którego wystają stopy obute w sandały.  Twarz Świętego przedstawiona schematycznie, owalna, z tonsura,  pokazana jest na tle niewielkiej aureoli. Dzieciątko ubrane jest w  niebieska tunikę. W lewej dłoni trzyma przyciśniętą do ciała  księgę, natomiast prawa unosi w kierunku Świętego w geście  błogosławieństwa. Po prawej stronie kompozycji widoczny jest  stół, nakryty czerwonym suknem, na tle ciemnej podpiętej  sznurem kotary. Na stole leżą dwie zamknięte księgi i świecznik  (kałamarz - ?). Pozostała cześć tła neutralna brązowa.

Obraz - Śmierci na krzyżu

Obraz - Śmierci na krzyżu

Obraz śmierci na krzyżu stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tajemnice Różańcowe, wchodzący w skład części  czwartej  Bolesnej.  Kompozycja symetryczna, osiowa,  wielopostaciowa. Chrystus wisi na krzyżu na ugiętych ramionach, z gitowa  w koronie cierniowej, opadająca na prawe ramie. Nogi lekko zgięte w  kolanach, stopy skrzyżowane, przybite jednym gwoździem. Biodra  przepasane szarobiałym, pofałdowanym perizonium, przewiązane na  prawym boku. U stóp krzyża klęczy ze złożonymi w modlitewnym geście  dtonmi Maria Magdalena, ubrana w jasnopomarańczowa suknie i  oliwkowy płaszcz, przerzucony przez prawe ramie. Po prawej stronie  Chrystusa stoi Matka Boża, ukazana „en trois quarts", odziana w  fioletowa suknie, granatowy płaszcz i maforion na głowie. Głowę ma lekko  skierowana w dół, prawa rękę opuszczona i odchylona od ciała, natomiast  lewa ociera lzy. Po lewej stronie krzyża widoczna jest stojąca postać św.  Jana Ewangelisty, przedstawionego w pozycji „en trois quarts", z rękoma  skrzyżowanymi na piersiach. Ubrany w jasnobrązowa suknie i czerwony,  długi płaszcz. Tło obrazu stanowi fragment pejzażu miejskiego, nad  którym widoczne są skłębione chmury, utrzymane w ciemnej, granatowej  tonacji. 

Obraz - Ostatnia Wieczerza (?)

Obraz - Ostatnia Wieczerza (?)

Obraz - Ostatnia Wieczerza (?) w układzie poziomo położonego prostokąta. Kompozycja symetryczna przedstawiająca  dwunastu Świętych mężczyzn (Apostołów - ?) w różnym wieku,  zgromadzonych wokół otwartego grobu (?), którego krawędzie  przyozdobione są kwiatami. Na frontowej ścianie grobu (?) oparta  jest zamknięta księga. Większość z mężczyzn ukazana jest w  pozycji klęczącej ze złożonymi na piersiach dłońmi, natomiast  pozostali stoją z szeroko rozpostartymi rękoma. Ubrani są w  różnobarwne stroje przypominające rzymskie dalmatyki, na które  mają narzucone togi. Dominujące kolory to różne odcienie  czerwieni i ciemny brąz. Każdy z nich ma wokół głowy złocisty  nimb. Tło kompozycji stanowi górzysty krajobraz, nad którym  unoszą się chmury w szarożółtym odcieniu. 

Obraz - Ofiarowanie Jezusa

Obraz - Ofiarowanie Jezusa

Obraz Ofiarowanie Jezusa w świątyni stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających  Tajemnice  Różańcowe, wchodzący w skład części pierwszej - Radosnej.  Kompozycja niesymetryczna, wielopostaciowa, ukazana na tle  wnętrza świątyni. Na pierwszym planie obrazu przedstawiony jest  siedzący starzec Symeon, który trzyma na kolanach nagie  Dzieciątko Jezus. Przed nimi klęczy kaptan, żółtych szatach, z  nożykiem w reku, dokonujący aktu obrzezania. Za jego plecami  znajduje się stolik z  dzbanem z woda do obmywania rany oraz  zwojem tory. Po lewej stronie obrazu, bezpośrednio nad  Szymonem i małym Jezusem stoją - Maria i św. Józef. Wokół nich  zgromadzeni są pozostali kapłani oraz wierni przebywajacy w tym  czasie w świątyni. Widoczne w tle fragmenty wnętrza (absyda i  ściana nawy) niewątpliwie nosza cechy późnorenesansowy  architektury sakralnej. Kolorystyka obrazu utrzymana chodnej  tonacji z zastosowaniem rożnych odcieni bieli i granatu oraz  czerwieni przełamanej szarością.

Obraz - Odnalezienie Jezusa

Obraz - Odnalezienie Jezusa

Obraz Odnalezienie Jezusa w świątyni stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tasiemnice Różańcowe, wchodzący w skład części pierwszej - Radosnej. Kompozycja symetryczna, wielopostaciowa, ukazana na tle fragmentów wnętrza pomieszczenia. Na osi kompozycie przedstawiony jest Chrystus jako dwunastoletni chłopiec, siedzący na krześle z wysokim oparciem, ustawionym na podwyższeniu. Ubrany jest w długa granatowa szatę, przewiązana w pasie. Prawa dłoń unosi w geście błogosławieństwa, natomiast w lewej trzyma otwarta księgę. Głowa skierowana frontalnie ku widzowi, okolona jest promienistym nimbem. Po jego bokach siedzą mędrcy ubrani w różnobarwne stroje i nakrycia głowy. Dwóch z siedzących mędrców trzyma otwarte księgi. Ściana w tle obrazu rozczłonkowana jest pilastrami i skręconymi, manierystycznymi kolumnami.

Obraz - Narodziny Pana Jezusa

Obraz - Narodziny Pana Jezusa

Obraz Narodziny Pana Jezusa stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających  Tajemnice  Różańcowe,  wchodzący w skład części pierwszej - Radosnej. Kompozycja  niesymetryczna, wielopostaciowa, ukazana na tle wnętrza stajni.  Na pierwszym planie ukazane nagie Dzieciątko Jezus, lezące w  żłóbku, na białej chuście. Po lewej stronie kompozycji widoczna  jest klęcząca Maria, pochylająca się na małym Jezusem, ubrana  różową suknie, oliwkowy płaszcz i biała chustę na głowie. Za  Maria stoi św. Józef, ubrany z ciemnoszara suknie i złocisty  płaszcz, przerzucony przez ramie. Nad Dzieciątkiem pochylają się  dwaj aniołowie, w Żółtoróżowych szatach, z których jeden  przedstawiony jest jako znacznie starszy. Po prawej stronie  obrazu widoczni są czterej pasterze pokazani w rożnych układach  ciała; frontem, bokiem i z profilu. W górnej części kompozycji  pośród rozświetlonych na żółto obłoków ukazano anioła  trzymającego w dłoniach wstęgę z napisem: GLORIA IN  EXCELSIS DEO. 

Kościoły - lokalizacja na mapie